KUATKANLAH IKATANNYA JAUHILAH LARANGANYA

atas permintaan adik farhaah....

........Alhamdulillah berjaya juga menghabiskan program yang besar minggu lepas. Barangkali memerlukan kesungguhan dan kekuatan tenaga dan idea bagi menjalankan program sebegini.

Kem Perkaderan Remaja Islam (KADER 2010) Zon B, ini merupakan 1st time ana menjadi Ketua Fasi as content provider. Mujurlah sahabat-sahabat turun membantu pada asalnya bimbang jugak takut tak boleh cover. thanks Syuk, Din, Afnan, Harun, Duan, Sfwn & others muslimat termasuk Zaujah tercinta.

1st day (Jumaat), kedatangan peserta disambut oleh sebahagian urusetia. Pada asalnya kedengaran bahawa peserta yang akan datang seramai 100 lebih, namun tepat 5.30 petang program bermula hanyalah seramai 50 orang yang berjaya. Ana mengucapkan syukur dah bereh 1 kerja untuk fasi. Taklimat, ice breaking masuk dalam modul Pembahagian kumpulan. Diberi keratan gambar pimpinan (tujuan nak beri kenal pimpinan), terbentuklah 4 Group boys & 4 group Girls. Ditanya siapa pimpinan tersebut termanggu-manggu jugak peserta nak jawab.

Malam hari dirasmikan oleh YDP Besut, namun beliau terkejut kerana peserta yang hadir tiada disertai dari kawasan beliau sendiri. Ana ingat ustaz nak buat gimik datang perasmian dengan membawa peserta sekaligus 1 bas..ana bergurau dengan beliau. Kemudian slot LDK kenali hidupku..ada satu peserta memilih Tun Dr Mahathir sebagai idola..wah..ini betul2 mengujakan katanya Tun seorang yang berwawasan dan mempunyai prinsip...Fasi Din berinteraksi dengan peserta tersebut nampaknya ada pemikiran di luar kotak dimilikinya. Malam tersebut berakhir dengan bacaan Al mulk oleh Akhi Ridhwan.

Keesokan harinya seusai solat subuh & tazkirah, pasukan msulimin bertempur di padang kerana Unit Amal tidak hadri untuk latihan kawad, apa lagi Ketua Fasi berjaya mengalahkan adik-adik dengan 2 gol. Muslimat main bola beracun habis bola itu diracunnya. Disambung pula selepas itu Motivasi ustaz Bukhari , best bangat ada sentuh bab Ultraman, bab Superman apa lagi adik-adik pecah perut menahan ketawa dengan gaya dan humor yang dibuat oleh ustaz.

LDK seterusnya disambung dengan matlamat & cita-cita peserta, ada yang nak jadi arkitek, doktor, askar di Palestine, bisnes dan pelbagai lagi. Ana sempat muncul dalam group dan berbincang adakah kita mahu jadi seperti doktor biasa-biasa saja, askar biasa-biasa saja, dah ramai kat luar sana, kita harus mempunyai pelbagai kemahiran doktor yang pandai baca kitab, bisnes yang pandai buat program motivasi untuk kebaikan agama dan negara.

Sebelah petang pula diteruskan dengan adegan EXPLORACE, betul-betul seronok bila melihat mereka bertarung idea, tenaga, dan semangat berpasukan. Melalui 4 checkpoint dalam setiap laluan perlu melakukan aktiviti tertentu. Semoga mereka menjadi lebih berterima kasih dengan kejadian yang diberikan oleh Allah. Ada games si buta mencari hidup, Terima Kasih tuhan, Indahnya Hidup Bersahabat & La Tahzan.

Sebelah malam terdapat forum bersama jemputan luar, ada yang bertanyakan berkenaan Cinta (biaselah jiwa remaja), selepas program tersebut..ana panggil 1 nama iaitu HASANAH, ana provoke suruh mengaku apakah kesalahan yang telah dilakukan hari tersebut sebelum ana tayangkan gambar kesalahan dia..semua orang sedang mengelilingi dia..dalam diam. tiba-tiba....Allah Selamatkan Kamu....Allah Selamatkan Kamu....kih2 saja untuk raikan hari lahir dia. Selamat Hari Lahir Hasanah. Sejurus tersebut saya pasangan video muhasabah untuk bagi dilenturkan hati-hati yang akan menghadapi ujian hidup selepas ini. Malam tersebut juga terdapat sorang peserta yang mengadu bahawa diri dia ingin berubah, dia buat salah, lari dari rumah kerana ayahandanya sangat garang. Dia ingin ke pondok untuk mendalami ilmu agama. Mudah-mudahan dirimu diberikan kekuatan Illahi...mudahnya air mata ini berlinang...

Hari Terakhir ukhuwah semakin terasa, lagu rabithah hati terus dinyanyikan oleh mereka. Rasa tak ingin berpisah namun apakah daya semoga Ukuhuwah kita terus kekal di dalam hati sahabat-sahabiah sekelian. Tahniah pada Abu Bakar & Siti Sarah kerana anda telah menjadi Hero & Heroin dalam program ini. Jangan persiakan umur anda, jangan persiakan lagi nafas yang diberikan Illahi.

Ya Rabbi bimbinglah kami..Takbir....






1 komen:

faathah said...

syukran ustaz..
best er..
terima ksih semua

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 JIWA DAIE OTAK FIQH |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net | Reviewed by Blogger Templates

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.