Isu baju kurung putih pelajar perempuan jarang, seksi




Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia atau PKPIM adalah sebuah NGO yang telah ditubuhkan lebih 40 tahun dahulu. Matlamat persatuan ini antara lain adalah untuk mengembalikan pelajar-pelajar Islam Malaysia kepada idealisma Islam yang sebenar yang komprehensif sejajar dengan tuntutan al Quran dan Sunnah.

Badan ini walaupun aktif khasnya dikalangan para siswa Islam namun kadangkala oleh pelbagai sebab aktiviti, program dan kenyataan-kenyataannya tidaklah tertonjol sangat.

Baru-baru ini Pengerusi Halehwal Wanitanya (HEWI) Munirah Bahari telah mengeluarkan kenyataan mencadangkan agar pihak Kementerian Pelajaran menukarkan pakaian seragam pelajar perempuan di sekolah-sekolah.

Kata beliau ini bagi menangani jenayah seksual yang melibatkan remaja dan hubungan seks sebelum perkahwinan dikalangan pelajar.

Menurut Munirah lagi baju berwarna putih (baju kurung sekolah) yang digunakan di sekolah-sekolah sangat jarang dan menyebabkan ada daya tarikan disitu.

Lalu beliau mencadangkan jika tidak ditukar sekalipun, pelajar-pelajar berkenaan diwajibkan memakai singlet dalam atau tudung labuh yang tampak lebih kemas, selesa dan selamat.




saya bersetuju benar dalam perkara ini,bayangkan dalam kebelakangan ini, ramai remaja sekolah dijadikan sasaran. mereka tertarik dengan apa yang 'dilihat' itu, mungkin beberapa pembaharuan boleh kita perhalusi.

Bayangkan di Universiti pun anak gadis (ada juga yang tak gadis) berpakaian tak senonoh di dalam dewan kuliah, ambik syarat je. Islam dari dulu lagi mengariskan etika pemakaian di dalam surah Nur.

Ambik yang hak buang yang batil...

0 komen:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 JIWA DAIE OTAK FIQH |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net | Reviewed by Blogger Templates

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.