BAJET 2009



Hari Jumaat dalam sesi perbentangan Bajet 2009, tak sempat nak tengok coz ada sesi persiapan untuk program hari sukan syarikat keesokan harinya. So ini sedikit perkongsian bagi intipati bajet 2009.

- Bertemakan Kerajaan Prihatin, Bajet 2009 tertumpu kepada tiga strategi khusus iaitu, menjamin kesejahteraan rakyat, membangun modal insan berkualiti dan memperkukuh daya tahan negara.

semoga tema ini dapat dipraktikan kepada sejagat, banteras rasuah dan jenayah kolar putih yang sering berlaku, lahirkan good governance.

-Menghargai jasa pesara, dan bagi membantu pesara berpendapatan rendah yang menghadapi kesukaran untuk menampung sara hidup harian, pesara kerajaan yang telah berkhidmat sekurang-kurangnya 25 tahun akan menerima pencen tidak kurang daripada RM720 sebulan mulai 1 Januari 2009.

jangan lupa pada pesara kakitangan tentera & keselamatan.

-Kerajaan akan menubuhkan satu tabung khas berjumlah RM25 juta bagi menyalurkan pemberian kewangan kepada keluarga yang hilang punca punca pendapatan secara mengejut seperti akibat kemalangan.

Kecuali bil elektrik RM20

- Isi rumah yang membayar bil elektrik RM20 dan ke bawah sebulan tidak perlu menbayar bil elektrik berkuatkuasa 1 Oktober 2008 sehingga akhir 2009.

sangat baik bagi yang bujang dan bekerluarga kecil seperti saya, tapi jangan naikkan tarif eletrik pula selepas ini.

Orang Kurang Upaya (OKU)

- Memberi elaun RM150 sebulan kepada Orang Kurang Upaya (OKU).

- Murid OKU di sekolah pendidikan khas akan ditambah dari RM50 kepada RM150.

- Bayaran insentif RM200 sebulan untuk pembantu guru di sekolah pendidikan khas.

dibimbangi ketirisan akan berlaku, seperti yang berlaku kepada sahabat saya kerana berfahaman ideologi politik yang berbeza pengerusi JKKK telah menidakkan hak beliau.

Nelayan dan petani

Peruntukan RM300 juta, yang mana RM180 juta adalah untuk menampung sara hidup nelayan dan pemilik bot perikanan manakala RM120 juta sebagai insentif tangkapan ikan.

-Elauan pelaburan semula sebanyak 60 peratus bagi tempoh 15 tahun bagi pelaburan tambahan bagi penternak ayam dan itik.

-Peruntukan RM475 juta bagi bantuan input pertanian, baja dan racun perosak bagi membantu pesawah.

- Pemansuhan duti import bagi baja dan racun perosak

sangat baik bagi golongan seperti bapa mertua saya yang pening meikirkan harga baja dan racun yang naik mendadak selepas pengumuman harga minyak naik.

Harapan terakhir jangan memandang perbentangan bajet ini sekadar omongan saja atau ucapan saja laksanakan dengan amanah dan telus.











0 komen:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 JIWA DAIE OTAK FIQH |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net | Reviewed by Blogger Templates

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.