GERAKAN PELAJAR & KELAB FASI

NGO istilah popular yang tidak perlu diterjemahkan lagi. Ia dalam konteks Jamaah dianggap sebagai wajah (wajihah) kepada tanzim Jamaah yang tidak boleh dimunculkan sepenuhnya. Saya mengkategorikan parti politik juga sebagai NGO.


GERAKAN PELAJAR-KUDQI 9 OKT 208

- TUJUAN PENUBUHAN
o Menjadi platform awal kepada bekas mahasiswa @ mahasiswa sebelum terjun ke dunia organisasi di kawasan,dun @ cawangan
o Membantu organisasi jemaah dalam menganjurkan, memberi idea & tenaga dalam program
o Thinktank kepada program berbentuk keremajaan
o Membantu program jemaah yang lebih dinamik

LATARBELAKANG KELAB
- apabila wujud idealisme pelbagai golongan yang telah keluar dari kokongan auku dan penjara universiti, keterlibatan kami terhad dalam proses pengasimilisasikan pembaikan dan penubuhan umat terbaik (khaira ummah)
- Proses kewujudan kelab ini untuk menyelamatkan akidah kefahaman mereka berkaitan jemaah di kampus tidak hilang begitu sahaja. Bagi mereka yang gerund lagi untuk terikat dengan mana-mana jawatan di dalam organisasi J.
- Hadir dalam usia masih lagi keanak-anakan dalam dunia politik dan persatuan di Terengganu, namun semakin hari semakin diterima apatah lagi dengan kewujudan Skuad WaJA yang diiktiraf oleh Pusat atas usaha ilham PEMUDA Terengganu.
- Kadang-kadang program penubuhan ini sebagai serampang dua mata menyuburkan ahli di kampus bagi menkaderkan seramai boleh ahli yang berkepakaran
- Kami membina jatidiri di kalangan peserta melalui program motivasi, menjadi role model bagi anak remaja apa yang baik perlu diikuti( kadang-kadang kelas secara percuma untuk anak-anak ahli yang memerlukan pengajaran)

PERMASALAHAN
- maybe akan berlaku pertembungan kerja & program apabila mengkoordinat dua organisasi antara J & NGO
- ini memerlukan kekuatan dalaman dan anjakan paradigma. ( Almarhum Ustaz Fadhil menjadi tokoh pengerak Parti & GERAK.
- Kadang-kadang terfikir mereka yang sering menyalahkan antara organisasi asyik menundung jari tapi kerja mereka tidak nampak sekali pun
-
LATARBELAKANG DIRI
- Berlatarbelakang sekolah agama, SPM di ambang zaman reformasi, ketika itu ketokohan abang-abang yang berdemontsrasi begitu merangsang sekali.
- Padahal ketika itu keluarga pun belum mengerti perjuangan berparti walaupun ayah pengundi tegar PAS ibu pula tidak menyebelahi mana-mana pihak.
- Bermula memegang tampuk kepimpinan di Matrik N9 selaku pres MPP, kesedaran ber’jemaah’ diperlukan apatah lagi usrah sebagai nadi kehidupan seorang ahli J.
- Berpengalaman dalam berpesatuan dalam pelagai NGO banyak melihat peluang dan ruang bagi menyampaikan dakwah. Pernah satu ketika menyertai program berbentuk fasilitator mengajar kita erti kehidupan yang reality daripada teori di alam kampus.

CABARAN ANTUM
- menghilangkan rasa fobia orang terhadap ‘radikal’ orang beragama.
- Memulihkan semangat ‘berjuang hingga akhir hayat’ apabila berada di padang sebenar. (especially muslimah)
- Jangan Takut. Kembali kepada perasaan takut ini. Perasaan ini membuatkan orang yang cerdik kelihatan bodoh. Saya yakin siswa yang terlibat dalam dunia jemaah lebih cerdik jika dibandingkan dengan mereka yang tidak terlibat dengan usrah, seminar, kolokium dan lainnya.
- Membudayakan ilmu kepada masyarakat (sedekahkan apa yang telah dipelajari dengan menjadikan masyarakat kampung berada dalam suasana sosial yang bermutu)
- Melahirkan @menjadi intelektual di kalangan masyarakat untuk menjadi pakar rujuk sebarang permasalahan akhir zaman


PERINGATAN & KESIMPULAN

dari zaharuddin .net
Bahkan berjuang Islam melalui politik kepartian itu sendiri amat luas skopnya, dan bukan hanya dengan berterus terang sebagai ahli atau pimpinan parti tertentu. Berceramah di musim pilihanraya atas pentas, berdemontrasi aman, menyerah memorandum, mengulas isu politik kapartian dengan terus terang dan lain-lain atas nama parti. Inilah sahaja yang dikategorikan 'berani' dan 'berjuang Islam' oleh segelintir mereka.

Kita dapat lihat di zaman ini, begitu ramai ulama berperanan walaupun tanpa komit dengan parti politik kepartian tertentu. Seperti Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi, Syeikh Dr Wahbah Az-Zuhayli, Dr Ramadhan Al-Buti dan ramai lagi. Buku tulisan mereka, kertas kerja pembetangan mereka tersebar seluruh dunia dan dimanfaatkan oleh kawan dan lawan, berparti dan tidak berparti.

Tidak dinafikan ramai juga yang mengambil jalan politik kepartian seperti Syeikh Dr. Abdullah Azzam, Dr Muhd Abu Faris, Syeikh Dr Hammam Sa'id dan lain-lain. Justeru kedua-duanya cara dan kaedah punyai faedah dan kelebihan masing-masing, menafikan usahakan kedua-dua cara adalah KEJAHILAN yang menyedihkan.

Apa yang penting untuk difahami, biarlah setiap orang berjuang dengan cara mereka. Anda tidak tahu manakah yang lebih utama, berjasa dan lebih ikhlas di sisi Allah swt. Ada yang berjuang Islam melalui politik, teruskan. Ada mengambil jalan akademik, ada yang ikuti jalan NGO, korporat, motivasi, sekolah, tadika, menyediakan perniagaan dan makanan halal dan lain-lain. Setiap satu melengkapi antara satu sama lain. Mana yang terbaik di sisi Allah?, ia bergantung kepada dalaman, usaha bersungguh dan keikhlasan si pendakwah.

Allah swt berfirman :-
قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِيلاً
Ertinya : Katakanlah: ""Tiap-tiap orang berbuat amalan menurut keadaannya masing-masing"". Maka tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya" ( Al-Isra : 84 )

imanulnaim@yahoo.com | http://aimanulnaim.blogspot.com
8 oktober 2008


0 komen:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 JIWA DAIE OTAK FIQH |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net | Reviewed by Blogger Templates

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.